Grodzka 5 | Film „Ogród”

thumbnail

Ogród – tematem filmu jest rekonstrukcja ogrodu założonego przez byłego artystę awangardowego. Nie wiemy czy jest to kolejny projekt owego artysty, czy decyzja wynikająca z porzucenia sztuki dla „realnego” życia. Obraz ukazuje rośliny i inne botaniczne okazy opatrzone fachowym komentarzem. Utrzymany w konwencji staroświeckiego dokumentu, zabiera widza na przechadzkę po hipotetycznym ogrodzie. Inspirowany jest historią artysty, który w 1976 roku wyemigrował do Szwecji. Paweł Freisler, bo o nim mowa, pozostawił w Polsce wszystkie swoje szkice. Po wyjeździe słuch o nim zaginął. Wyjazd ten wydaje się być jednak konsekwencją wcześniejszej działalności Freislera. Jeszcze w Polsce zajmował się kwestią nieobecności, znikania. Z zasady nie dokumentował własnych działań. Jego aktywność często polegała na rozsiewaniu pogłosek i uprawianiu „sztuki intrygi”. W „Ogrodzie” artysta pozostaje niewidoczny, mówi za niego narrator. Pojawiają się za to nieliczne jego prace.

Film przypominamy w ramach projektu „Grodzka 5”. Swym tematem nawiązuje do instalacji „Kwietnik” Katarzyny Szczypior, w której kwiaty doniczkowe – symbolizujące pamięć o ludziach i ich prywatnym życiu – pojawiły się w kamienicy na Starym Mieście. W dawnej architekturze, ale zarazem w miejscu, gdzie prezentowano przez kilkadziesiąt lat sztukę awangardową – w Galerii Labirynt i BWA.

reż. Agnieszka Polska, 2010, 11’07”

Dzięki uprzejmości ŻAK | BRANICKA gallery

Kiedy: 6 października 2015 | godz. 18:00
Gdzie: Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 5a

Po projekcji odbędzie się wykład Ewy Tatar Set me free. Ogród Pawła Freislera i Agnieszki Polskiej 

***

Agnieszka Polska (ur. 1985 w Lublinie)

Ukończyła studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się tworzeniem filmów, często w technice animacji. Wykorzystuje materiały ze starych czasopism, książek, dokumentacji dzieł sztuki. W swoich pracach odnosi się do niedawnej, modernistycznej przeszłości, jednocześnie często ujawnia medium, w jakim tworzy (rozpikselowane obrazy, kiepskie reprodukcje, czerń i biel bądź kolory starych fotografii). Interesuje ją pamięć fragmentaryczna, niedokładna, luki, niewłaściwe interpretacje. Jej film „Uczulanie na kolor” (2009) odnosi się do legendarnego performensu Włodzimierza Borowskiego z 1968 roku i stanowi próbę jego rekonstrukcji na podstawie czarno-białych zdjęć. Z kolei film „Future Days” ukazuje melancholijną wizję artystów i krytyków w zaświatach, „przeżywających” blokadę twórczą i w nieskończoność dyskutujących o sztuce (2013).

W 2011 roku Agnieszka Polska wygrała Konkurs im. Eugeniusza Gepperta, organizowany przez BWA we Wrocławiu. W 2012 roku znalazła się wśród 20 artystów nominowanych do Future Generation Prize – nagrody dla młodych artystów ufundowanej przez ukraińskiego oligarchę i kolekcjonera Wiktora Pinczuka. W 2013 roku była nominowana do Nagrody Spojrzenia Deutsche Banku. Współpracuje z Galerią Żak-Branicka w Berlinie.

Ewa Tatar – historyczka sztuki i kuratorka. W 2015 roku współpracuje z Sharon Lockhart przy jej filmem „Rudzienko”, pisze książkę o Biurach Wystaw Artystycznych oraz realizuje program „Otoczenie” dla Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

Kuratorka projektu: Magdalena Ujma

Organizator: Warsztaty Kultury w Lublinie