Kultura dzielenia się – 58. numer magazynu Kultura Enter

thumbnail

Kultura dzielenia się – 58. numer magazynu Kultura Enter

Pobieramy, szerujemy, udostępniamy, przesyłamy dalej… – te słowa kojarzą się z przestrzenią wirtualną, w której operowanie danymi jest naturalnym zjawiskiem. Czy podobnie zachowujemy się w realu? Czy w codziennym życiu odczuwamy silną potrzebę wymiany? Jeśli tak, czego szukamy u innych ludzi i czym sami chcemy się dzielić? Przedmiotami? Opiniami? A może umiejętnościami, emocjami lub po prostu uwagą?

W najnowszym numerze Kultury Enter prezentujemy zjawiska, które można opisać wspólnym hasłem „kultury dzielenia się”. Wymiana – podobnie jak kupowanie – polega na rachunku korzyści i strat, daje jednak wynik innego rzędu: nie tylko materialnego, lecz i społecznego, bowiem kultura dzielenia się, to jednocześnie kultura relacji, a nie izolacji. Pytanie, czy możemy mówić o nowym zjawisku, czy raczej o powrocie do starej jak świat formuły, na której opierają się interakcje międzyludzkie?

Teksty zostały zebrane w dwa bloki. Pierwszy zawiera artykuły poświęcone dzieleniu się za pośrednictwem sieci. Drugi dotyczy sytuacji, w których wymiany dokonuje się między ludźmi w bezpośrednim spotkaniu.

Jakub Danecki Kultura bez przymiotników. O tym, jak internet przywrócił kulturę w komunikacji

Najkrócej założenia dzielenia się kulturą w sieci można opisać następująco: równorzędni użytkownicy, wymiana służąca przede wszystkim komunikacji i ustalaniu więzi między ludźmi, nieformalne reguły dotyczące zachowania, interpretacja oraz dostosowywanie istniejących treści do indywidualnych preferencji i warunków. Zastanawia tylko jedno – dlaczego nazywać to kulturą dzielenia się, a nie po prostu kulturą?

Jakub Danecki – Własność intelektualna poplątała nam języki. Co zrobić, żeby przywrócić prawdziwą debatę?

Rozmowa o prawie autorskim, internecie, użytkownikach sieci i pośrednikach nie należy do łatwych. Obecnie stosowany język zupełnie nie pasuje do opisywanych zjawisk. Korzystanie z niewłaściwych terminów sprawia, że w debacie publicznej brakuje nam narzędzi niezbędnych do precyzyjnego określenia problemów. A bez tego nie znajdziemy ich rozwiązania.

Katarzyna Sawko – Licencje Creative Commons jako narzędzie wolnej kultury

Aktywny internauta łamie prawo autorskie przynajmniej kilka razy dziennie, przeważnie nieświadomie i działając w dobrej wierze. Czy istnieje sposób, aby korzystać z cudzych utworów pozostając w zgodzie z literą prawa? Czy internauci mają narzędzia, aby swobodnie dzielić się treściami bez ograniczeń restrykcyjnego prawa autorskiego?

Anna Kania – Treści tworzone przez użytkowników (ang. User Generated Content) jako przejawy produkcji społecznej w sieci

Demokratyzacja sieci umożliwiła powstawanie wspaniałych, ogólnodostępnych projektów społecznych (np. Wikipedia czy Mozilla Firefox), ale równocześnie pojawiają się amatorskie treści o zupełnie innym charakterze – wywołujące sprzeciw czy oburzenie, jak filmiki naruszające czyjąś godność lub potęgujące nienawiść. Pokazuje to, że treści tworzone przez użytkowników stanowią rozległy i zróżnicowany obszar internetu – zjawisko, które warto zauważyć i zrozumieć.

 

Katarzyna Werner: Crowdsourcing – siła tłumu. Czyli jak możemy wspólnie dbać o ochronę dziedzictwa kultury?

Przez internet można dziś zrobić prawie wszystko – studiować, kupić dom, „chodzić” na lekcje japońskiego, a nawet się zakochać. Ale – co może być zaskakujące – pozwala on też włączać się w ochronę zabytków i dziedzictwa kultury. I to nie tylko poprzez zrobienie przelewu na rzecz właściwej fundacji czy muzeum.

 

Paulina Haratyk: Crowdfunding – jak finansować kulturę z pomocą internetu?

Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, odbywa się współcześnie za pośrednictwem internetu: jest jedną z najbardziej demokratycznych metod zdobywania pieniędzy – chwytliwa idea i entuzjazm pomysłodawcy to wyłączne warunki osiągnięcia sukcesu.

 

Katarzyna Piwońska Ludzie potrzebują historii

Rozmowa z Ewą Spohn – kuratorką konferencji TEDx Kraków – o tym, dlaczego świat pokochał kilkunastominutowe prelekcje.

 

Magdalena Kubecka Sztuka wymiany w przestrzeni publicznej

Istnieją niezagospodarowane pokłady dóbr, którymi ludzie gotowi są się dzielić oraz niewyeksploatowane narzędzia, które sprzyjają wymianie i z których Candy Chang – artystka koncentrująca się na przestrzeni – potrafi skorzystać. Tymi dobrami są choćby myśli, marzenia, uczucia i lęki. Ludziom brakuje często odwagi, aby o nich mówić, nie mają gdzie lub z kim się nimi dzielić.

 

Karolina Wysocka: Dzielenie się posiłkiem – jak to się robi w XXI wieku?

Żyjemy w społeczeństwie, w którym półki pełne produktów nie oznaczają pełnych brzuchów, a pełne śmietniki często symbolizują głód. Pojawia się pytanie, jak te podziały przekształcić w dzielenie się. XXI wiek przyniósł już kilka rozwiązań.

 

Karolina Wysocka: Podzielić się sensem rozmowa z Arturem Milickim, założycielem ekowioski w Barkowie, Fundacji „Dla Ziemi i Ludzi” oraz Akademii Bosej Stopy.

Anna Wolska: Cohousing – wiele pomysłów pod jednym dachem

Odpowiedzią na ludzką potrzebę życia w grupie było pojawienie się w Danii w latach 80. XX wieku zintegrowanych wspólnot sąsiedzkich zwanych cohousingami. Ten nowy-stary (bo nawiązujący do charakteru życia człowieka w czasach pierwotnych) ruch rozwija się dziś z powodzeniem na całym świecie.

 

Nie chcemy stać w opozycji, ale wypełniać luki

O funkcjonowaniu alternatywnych centrów społeczno-kulturalnych w Lublinie z Michałem Wolnym rozmawiają Katarzyna Krzywicka i Grzegorz Kondrasiuk. 

 

Katarzyna Krzywicka – Człowiek w centrum firmy

Najczęściej spółdzielnie zakładają osoby, które się znają, pracowały ze sobą wcześniej, miały czas by obdarzyć się wzajemnym zaufaniem, sprawdzić w działaniu. Najważniejsze są wspólne cele i poczucie, że razem można więcej. Jednak organizacja pracy w spółdzielni socjalnej wymaga poświęceń.

Zapraszamy do lektury! Mamy nadzieję, że teksty zamieszczone w tym numerze okażą się na tyle interesujące, że Czytelnicy będą się nimi dzielić, udostępniać, przesyłać dalej…

  • Nogami do przodu | Andrij Bondar


  • ZOBACZ I SUBSKRYBUJ NASZ INSTAGRAM