Lublin Edwarda Hartwiga jako kopalnia tematów fotograficznych – spacer

thumbnail

Kiedy: 23 kwietnia 2016, godz.: 11:00-13:00

Gdzie: Start w Warsztacie Fotograficznym Warsztatów Kultury, Zaułek Hartwigów / Kowalska 3

Lublin, Stare Miasto, dzielnica żydowska, to była kopalnia fotografii […]. Podzamcze, mówiąc językiem człowieka wrażliwego, było genialne do malowania, do fotografowania, […] ten strój, te ubiory; zarośnięte i brodate twarze, bardzo ubogie chałupy na Podzamczu. Właściwie wszystko zaczynało się od Bramy Grodzkiej. Mieszkali tam szewcy, krawcy; mieli jakiś kąt do spania, dosłownie kąt, a właściwie pracowali na wolnym powietrzu. […] Jednocześnie była piękna architektura, był ciekawy sztafaż, ruch na ulicach, handel w sklepikach i na ulicach. Sprzedawano makagigi zrobione z maku, jabłka marynowane, które wystawiane były w dużych beczkach, kapustę kiszoną i różne specjalności, które tylko u Żydów można było kupić, oczywiście śledzie itp. Wszystko to było wystawione przed wejściem do domu, na ulicy.

Edward Hartwig, Tematy fotograficzne, źródło teatrnn.pl

Zapisy: Zapraszamy osoby pełnoletnie. Udział w warsztatach jest bezpłatny. Liczba miejsc ograniczona. Obowiązują zapisy drogą telefoniczną pod numerem: 81 533 08 18 – od poniedziałku do piątku w godz. 10:00-16:00.

Spacer poprowadzi Roman Krawczenko ur. w 1957 r., fotografik, historyk, dziennikarz. Jest artystą tworzącym fotografie techniką ambrotypii. Odtwarzając tę XIX-wieczną technikę, jest jednym z nielicznych artystów w Polsce używających tej unikalnej technologii tworzenia fotografii na szkle. Ambrotypia jest na tyle elitarna, że zajmuje się nią jedynie około stu artystów na świecie.

Krawczenko na swoich ambrotypiach w czarodziejski sposób przedstawia współczesną Polskę i Polaków. Jego prace były wielokrotnie prezentowane w Polsce i na Ukrainie, wystawy i warsztaty przyciągają wielu młodych fotografików, a dorobek artysty jest już doskonale znany i doceniany przez fotografików i kolekcjonerów na świecie. Krawczenko tworząc w Polsce w ciągu ostatnich lat wypracował własną metodę fotografowania, a co najważniejsze, przekazał tę wiedzę i umiejętności młodym polskim fotografikom. Dlatego bez przesady można powiedzieć, że dzięki niemu tworzy się w Polsce nowa szkoła fotografii ambrotypicznej. Należy dodać, że Krawczenko będąc mieszkańcem Krymu, był nieformalnym ambasadorem kultury polskiej – zaaranżował w Bakczysaraju ekspozycję poświęconą Adamowi Mickiewiczowi i Sonetom Krymskim, organizował liczne plenery fotograficzne dla polskich fotografików.