Dramatyczne Zmiany Klimatu i Afryka

Jest lato, znaczy się urlop, czas środkowoeuropejski. Widzimy dwójkę Ziemian, panią i pana. Pochodzenie kontynentalne, Europa, kraj Polska. Właśnie zbliżają się w kierunku plaży. Mają wyspę, mają palmę, mają plażę. Słowem wszystko co trzeba, żeby poczuć się dobrze. Jest piękna pogoda, pogoda gwarantowana. Gdzie jest plaża? Na pewno nie w Polsce, bo tutaj nie ma pogody gwarantowanej. Czy to ważne zresztą? Wiadomo o co chodzi, last minut i tak dalej. Tu urlop jest zawsze. Słoneczko. Życie jest piękne.

Trzy kraje, trzy teatry, jeden temat: Zmiany klimatu i Afryka
Spowodowane przez człowieka ocieplenie klimatu należy do głównych wyzwań naszych czasów. Jego skutki są najbardziej odczuwane przez tych, którzy są w najmniejszym stopniu za nie odpowiedzialni – czyli przez społeczeństwa niezindustrializowanego globalnego Południa, w tym Afryki. Co należy zrobić aby zatrzymać zmiany klimatu i jednocześnie pomóc Afryce w uporaniu się z ich negatywnymi skutkami?

W ramach międzynarodowego projektu „Dramatyczne Zmiany Klimatu i Afryka” w Berlinie (Teatr Berliner Compagnie), Brnie (Teatr Polárka) i Lublinie (Teatr In Spe) powstały spektakle skupiające się na temacie wpływu zmian klimatycznych na życie ludzi w Europie i Afryce. Wszystkie zostały zaprezentowane publiczności od 25 do 27 października 2011 r. w Warsztatach Kultury w Lublinie. Przegląd był okazją do porównania świadomości trzech europejskich społeczeństw dotyczącej katastrofy klimatycznej oraz tradycji teatralnych tych krajów.

Spektakle

25.10.11

20.00 – „Na gorąco”, TEATR BERLINER COMPAGNIE (Berlin)

Dramat kuchenny z muzyką

Składniki: Dużo elektrowni węglowych i atomowych, wypasione bryki, tłuste kłamstwa, wywar z berlińskiej polityki, słońce nad Afryką – wszystko podane…

NA GORĄCO, Katastrofa klimatyczna z muzyką
(SO HEISS GEGESSEN WIE GEKOCHT, Klimakatastrophe mit Musik)

Tekst – Helma Fries
Reżyseria – Elke Schuster
Scenografia – Wulf Jahn
Piosenki w oparciu o Mozart, Rossini, Verdi i innych
Teksty piosenek – ElkeSchuster
Opracowanie muzyczne – Rudolf Stodola
Perkusja – Rondo Beat / Dimo Wendt
Technika – Wulf Jahn
Asystentka reżysera – Laura Su Bischoff
Organizacja – Sybille Sellwig
Planowanie trasy – Karin Fries
Zdjęcia – Ida Hensche
Grafika – Helma Fries

Obsada:
Ulrike Querfeld-Hüsch, Gospodyni – Angelika Warni
Doris Querfeld, Studentka, Kelnerka – Natascha Menzel
Ibrahim Mahmoud Nyombe, Pomywacz – Rondo Beat
Norbert Querfeld, Kucharz – H.G. Fries
Hansi Querfeld, Kucharz – Jean-Theo Jost
Wolfgang Hack, Kucharz – Dimo Wendt

Uprzemysłowiona północ jest odpowiedzialna za zmiany klimatu, katastrofalne skutki tego procesu odczuwa głównie globalne południe – ciężko doświadczony setkami lat niewolnictwa i kolonializmu kontynent afrykański. Arcybiskup Erzbischof Desmond Tutu: „Stoimy u progu katastrofy o gigantycznych rozmiarach. Oczekiwany wzrost temperatury o 2 stopnie Celsiusza zamieni Afrykę w piekarnik, odbierając jakąkolwiek nadzieję na jej rozwój.”
Unia Europejska jako drugi co do wielkości sprawca globalnego ocieplenia ma odpowiedzialne zadanie redukcji emisji gazów cieplarnianych i wsparcie Afryki w jej rozwoju. Pomimo tego planuje się w Niemczech budowę szeregu elektrowni węglowych pod pretekstem rzekomej konieczności stosowania tzw. „technologii przejściowej”, blokując w ten sposób natychmiastowe i całościowe przejście do energii odnawialnej.
Akcja przedstawienia dzieje się w kuchni małego lokalu gastronomicznego w którego sąsiedztwie ma powstać nowa elektrownia węgla brunatnego. W czasie biesiady dygnitarzy miejskich z managerami personel kuchenny przy istotnym udziale pomywacza – nielegalnego imigranta z Afryki, uświadamia sobie pewne niecne mechanizmy. Kuchnia staje się gniazdem oporu społecznego. Mały zajazd staje do walki z gigantycznym koncernem energetycznym.
W przedstawieniu Berliner Compagnie znajdziemy: sześć nieco dziwacznych postaci, wesołe piosenki, gorące rytmy i poważny problem.

Produkcja powstała dzięki pomocy finansowej Unii Europejskiej.

26.10.11

20.00 – „Świat do góry nogami” , TEATR POLARKA (Brno)

Wesoły musical o strasznych rzeczach, według powieści Juliusza Verne’a o tym samym tytule 

 27.10.11

20.00 – „All Inclusive” , TEATR IN SPE (Lublin)

Poetyczno-surrealistyczny zapis polskiej wrażliwości wobec zmian klimatu i Afryki.

Przedstawienie „All inclusive” jest polskim wkładem w projekt „Dramatyczne zmiany klimatu i Afryka”. Zarówno aktorzy jak i reszta zaangażowanych w spektakl osób, spotkali się pod nazwą „Teatr IN Spe“ przy lubelskich „Warsztatach Kultury”, w celu inscenizacji tego na pozór nieteatralnego tematu. Jest to próba zwrócenia uwagi polskiej publiczności na zjawisko zmian klimatu, jego przyczyny i skutki. W obliczu przeważających w debacie publicznej opinii tzw. sceptyków tego procesu, jest to zadanie ważne, ale i wyjątkowo trudne.
W przedstawieniu reprezentanci młodej klasy średniej, na swej drodze nadrabiania zaległości konsumpcyjnych, spotykają ofiarę zmian klimatu i niespodzianie zostają postawieni w roli sprawców. Publiczność jest świadkiem osobliwej rozprawy sądowej, dowiaduje się o dowodach, które obciążają nas wszystkich. Realistyczna akcja przedstawienia miesza się ze scenami i postaciami z sennego koszmaru. „All Inclusive“ jest surrealistyczno-poetyckim opisem polskiej wrażliwości dotyczącej Zmian Klimatu i Afryki.

Reżyseria – Arkadiusz Ziętek
Scenariusz – Arkadiusz Ziętek, Grzegorz Kondrasiuk
Obsada – Marta Wardyńska, Remigiusz Jankowski, Przemysław Buksiński, Piotr Gajos, Abdoul Aziz Sinka
Video i światło – Aleksander Janas
Dźwięk – Dariusz Kociński
Muzyka – Maciek Pyc, Abdoul Aziz Sinka
Kostiumy i rekwizyty – Elena Mazurkiewicz
Konsultacja choreograficzna – Anna Żak
Organizacja – Anna Mazur

Gdzie: Warsztaty Kultury, ul. Popiełuszki 5 – spektakle, pokazy filmów, debaty, koncert
Kawiarnio – księgarnia „Spółdzielnia”, ul. Peowiaków 11 – warsztaty.

  • PŁYTA IRIAO

    Wschód Kultury - Inne Brzmienia prezentują:

    IRIAO | Rogalów Analog Adventures
  • ZOBACZ I SUBSKRYBUJ NASZ INSTAGRAM

  • POLUB NAS