VII Edycja

Siódma edycja, która odbyła się w 2009 roku była poświęcona twórczości Edwarda Stachury z racji trzydziestej rocznicy jego śmierci. Artysta, poeta, pieśniarz, wędrowiec, człowiek, który jeszcze za życia stał się legendą. Zarówno jego refleksyjne utwory, jak i niespokojne życie, pełne były egzystencjalnego lęku przeplatanego z afirmacją życia i jego wartości. Twórczość Stachury do dziś pozostaje uniwersalna i nieczuła na zmiany mody czy chwilowych wahań rynku.

Na trzydniowy program Festiwalu składały się recitale młodych artystów oraz występy słynnych bardów, którzy w specjalnym programie „Stachura – 30 lat później” no swój osobisty sposób interpretowali twórczość Edwarda Stachury. Przed lubelską publicznością wystąpili m.in. Mirosław Czyżykiewicz, Marek Gałązka, Anna Chodakowska, Lubelska Federacja Bardów oraz bratanek artysty – Jerzy Stachura Junior. Prezentację sylwetki Edwarda Stachury dopełniły projekcje filmowe, które odbyły się podczas pierwszych dwóch dni trwania Festiwalu.

Teksty Stachury dotarły do mnie podczas nudnego wykładu jesienią 1978 roku. Dotarły na zwitku papieru toaletowego. Podejrzewałem wówczas, że te zaciążą na moim życiu. Były to fragmenty Missa Pagana. Zaciążyły. Dwa lata później cały poemat wyśpiewywałem w klubie Meta, w Białej Podlaskiej. Jest w tym tekście religijna chęć naprawy świata bez konkretnej religii w tle. To wydawało mi się najważniejsze w owych czasach. Ktoś napisał to co chciałbym sam powiedzieć.
Poszedłem na polonistykę już jako zarażony i Stachurą i graniem. Żeby lepiej rozumieć teksty literackie poszedłem. Żeby umieć oddzielać sztukę słowa od nie-sztuki. Śpiewałem też piosenki, które z natury rzeczy z literaturą mają mało wspólnego. Są rymowaną prozą. Napędem dla muzyki. Tak też jest u Stachury.
Zawsze wracałem myślami do jego poematów. Smakowałem sposób nawiązywania do Pieśni nad Pieśniami i do bitników amerykańskich jednocześnie. Podziwiałem bujność i frekwencję leksykalną. Wyrafinowanie skojarzeń i ich oryginalność.
Pomysł skupienia się na twórczości poetyckiej, a nie piosenkarskiej poety wrócił do mnie sam. Na początku tego wieku. Wrócił pod postacią młodszych kolegów z zespołu Lubelska Federacja Bardów. Którzy w związku albo i bez związku z moim życiem artystycznym zaczęli przynosić kompozycje. Polubiłem ten trend w zespole, bo wziął się z potrzeby dostrzeżenia urody literackiej i odrębności stylistycznej każdego z poematów. Do dziś bowiem chętniej nauka rozprawia o życiu Stachury, a nie o tej części dzieła, która nazywa się jego poetyką. Poetyką tak łatwo rozpoznawalną i wciąż znakomicie przyswajalną przez młodzież.
Trzeba dodać, że śpiewaniem poematów (prawie wszystkich) nikt w Polsce poza Federacją się nie zajmuje, a w trzydziestą rocznicę śmierci Stachury pokazanie tychże – Jemu się po prostu należy. Zatem – na wybranych przykładach dokumentujemy w jaki sposób (wielojęzyczny) Stachura, stosując kalki językowe, łamiąc zasady gramatyki i mieszając style osiąga efekt artystyczny. Na przykład jak osiąga klimat „retoryki intymnej” w Przystępuję do ciebie, czy artystyczny wymiar inwektywy w Kropce nad Ypsylonem.
I kropka.

/Jan Kondrak/

24.07.2009

Recitale:
19.00 – Kamil Wasicki z zespołem (Konin)
20.30 – Basia Stępniak–Wilk z zespołem (Kraków)
22.00 – Projekcja filmu „Wszystko jest poezja”, reż. Andrzej Brzozowski

25.07.2009

Recitale:
19.00 – Mateusz Rulski–Bożek (Warszawa)
20.30 – Beata Osytek z zespołem (Warszawa)
22.00 – Projekcja filmu „Siekierezada”, reż. Witold Leszczyński

26.07.2009

19.00 – Program specjalny pt. Stachura – 30 lat później

wystąpią: Jerzy Stachura Junior, Mirosław Czyżykiewicz, Anna Chodakowska, Marek Gałązka z zespołem, Lubelska Federacja Bardów

Organizator Festiwalu:

Warsztaty Kultury – filia Centrum Kultury w Lublinie

  • PŁYTA IRIAO

    Wschód Kultury - Inne Brzmienia prezentują:

    IRIAO | Rogalów Analog Adventures
  • ZOBACZ I SUBSKRYBUJ NASZ INSTAGRAM

  • POLUB NAS