Sztuka współczesna i wystawy na Wschód Kultury – Inne Brzmienia

thumbnail

Wschód Kultury – Inne Brzmienia Art’n’Music Festival jak sama nazwa wskazuje, to nie tylko muzyka. Słowo „art” organizatorzy traktują z równą atencją jak line-up muzyczny. W oczekiwaniu na wieczorną ucztę muzyczną możemy wybrać się na wystawę fotografii Rosja przed Rewolucją (1909–1915) Siergieja Michajłowicza Prokudina-Gorskiego, wystawę kultowej niemieckiej wytwórni Staubgold, a w ramach modułu Orient Station – Ukraina zobaczymy plakaty artystyczne duetu Braty oraz wystawę Chernobyl 30 + Fukushima 5.

            

Rosja przed Rewolucją (1909 – 1915) – wystawa kolorowych zdjęć Siergieja Michajłowicza Prokudina-Gorskiego

Siergiej Michajłowicz Prokudin-Gorski (1863–1944) zasłynął w Rosji jako wykonawca pierwszego i jedynego zdjęcia Lwa Tołstoja w kolorze. Ta sława sprawiła, że w 1909 roku zainteresował się nim car Mikołaj II. Późniejsze spotkania z carem i jego rodziną miały być kluczowym momentem w życiu Prokudina-Gorskiego. Car zapewnił mu zarówno wsparcie finansowe jak i autorytet do stworzenia tego, co później stało się dorobkiem jego życia.

W latach 1909 1915, Prokudin-Gorski przebył 11 okręgów imperium Rosyjskiego, dokumentując architekturę: pałace, wsie, miasta, średniowieczne kościoły, rozwijający się kraj, budujące się fabryki i kolej. Ale przede wszystkim dokumentował ludzi, ich portrety zachwycają naturalnością, ukazując kulturowe zróżnicowanie.

Prokudin-Gorski pracował na własnoręcznie skonstruowanym aparacie, który naświetlał na szklanej płycie z czarno-białą emulsją, kolejno trzy ujęcia, do każdego zdjęcia był zastosowany inny kolor filtra (czerwony, zielony i niebieski). Do zobaczenia efektów swojej pracy był mu potrzebny specjalny projektor, który również sam wymyślił. Były w nim trzy ujęcia oświetlane światłem przepuszczonym przez te same filtry, które odpowiadały za tworzenie uprzednich naświetleń.

Po rewolucji w 1918 roku Prokudin-Gorski opuścił Rosję i skierował się do Norwegii, potem do Anglii. Do Rosji nie miał już po co wracać. Po zabiciu rodziny carskiej i zmianach ustrojowych osiedlił się na stałe w Paryżu, gdzie zmarł w 1944 roku.

W 1948 roku kolekcja Produkina-Gorskiego została odkupiona przez amerykańską Bibliotekę Kongresu od jego spadkobierców. W kwietniu 2001 roku Biblioteka zaprezentowała wystawę pod tytułem „Imperium jakim była Rosja”. Specjalnie na potrzeby wystawy opracowano bardzo starannie część kolekcji fotografii Gorskiego. Szklane negatywy zostały poddane skanowaniu, za pomocą komputerowych technik wykonano kolorowe wydruki, które dostępne są online na stronie Biblioteki.

Na lubelskiej wystawie zaprezentowane zostaną niektóre z portretów jakie zrobił Prokudin-Gorski podczas swej podróży. Ukazują one różnorodność etniczną Imperium Rosyjskiego, a dzięki Gorskiemu możemy ją oglądać w kolorze. Podczas wernisażu słowo wstępne wygłosi prof. Hubert Łaszkiewicz z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Wystawa zostanie zrealizowana w oparciu o zbiory Biblioteki Kongresu Stanów Zjednoczonych, dzięki uprzejmości Pana Jean’a Swetchine’a, wnuka Prokudina-Gorskiego.


6 lipca 2016 / godz. 18:00 / Zaułek Hartwigów – wernisaż
6-31 lipca 2016 / wystawa plenerowa, dostępna bez limitów godzinowych

 

Staubgold – wystawa prezentująca kultową niemiecką wytwórnię muzyczną

Założony w 1998 roku w Kolonii Staubgold był jedną z kilkudziesięciu niewielkich, niezależnych wytwórni, które powstały w tamtej dekadzie na fali boomu na muzykę z Niemiec. Jest też jedną z niewielu spośród tych oficyn, która przetrwała kolejne kryzysy branży muzycznej w nowym wieku i wciąż regularnie publikuje kolejne płyty.

Dziś wytwórnia Staubgold to uznana, klasowa marka na europejskim rynku muzyki niezależnej. Wydają lub wydawali w niej swoje albumy czołowi przedstawiciele awangardy jak choćby Jaki Liebezeit (perkusista legendarnej grupy Can), Faust, Kammerflimmer Kollektief, The Flying Lizard, Klangwart, Family Fodder i wielu innych.

Na wystawie będziemy mogli obejrzeć okładki winyli, które ma na swym koncie wytwórnia.

6-10 lipca 2016 / godz. 12:00-1:00 / Klub festiwalowy na Błoniach pod Zamkiem

 

The Kievianer – wystawa plakatu artystycznego duetu Braty   

The Kievianer to seria plakatów poświęcona tętniącej życiem stolicy Ukrainy, stworzona w technice kolażu, która stała się znakiem rozpoznawczym twórczości dwóch braci. Prace z tej serii łączą w sobie fotografie najważniejszych symboli Ukrainy, skany starych druków datowanych na XVIII i XIX w., a także elementy znanych ukraińskich prac i akwareli.

Ta właśnie kombinacja retro oraz użycie w procesie tworzenia nowoczesnych technologii, daje poczucie współistnienia różnych okresów czasowych. Zmienia to nie tylko spojrzenie na historię, ale przede wszystkim zaznacza jej współistnienie. Pracując nad znaczeniem i interpretacją formy, która charakteryzuje to dzieło, bracia czuwają, by zachowany został sens tego co ilustrują.

Braty, czyli Ivan i Vasyl nie przywiązują dużej wagi do chronologii, a najważniejszą dla nich rzeczą jest hierarchia. Integrując symbole z różnych okresów, bracia tworzą w swoich pracach nie tylko obraz ponadczasowej Rusi, ale także obraz społeczności ukraińskiej.

W serii The Kievianer, Ivan i Vasyl używają tekstury kamienia, marmuru i fresku. Każdy jest w stanie znaleźć w ich pracach obecność przeciętnego człowieka w heroicznym lub religijnym obrazie – twarzy, dłoni, uśmiechu, a wszystko to za pomocą fotografii. Takie podejście eliminuje sztuczność historycznej hierarchii. To pomaga przemyśleć swój związek z księżną Olgą, z Włodzimierską Górką i ukraińską ziemią. W ten sposób bracia ilustrują przejście od oddalenia do jedności, które pojawiło się wraz z wydarzeniami mającymi miejsce w listopadzie 2013 roku w Kijowie. Obrazy z tej serii są wymowne w swej prostocie i autentyczności.

Kijów braci Kostenko jest piękny. Duet artystów nie ma tendencji do idealizowania miasta w swych pracach, ukazując je z jego spalonymi oponami, w ciemnych kolorach, z wizerunkami zamyślonych, wygiętych ikon. Ich prace są wysmakowane graficznie oraz pełne autentycznej i żywej historii Ukrainy. Wplecione symbole ziemi i serca, ptaków i katedr, stanowią mocny wizerunek silnego fundamentu i przekonania, że przyszłość niesie to co lepsze dla wszystkich.

 

Braty to artystyczny duet braci bliźniaków, Vasyla i Ivana Kostenko. Z charakterystyczną dla siebie wizją i poczuciem ducha czasu, tworzą oryginalne i współczesne prace. Podróże są jak studnia bez dna dla ich artystycznych inspiracji i nowatorskich pomysłów. Praca jako duet i uzupełnianie siebie harmonizuje ich działania i jest wyznacznikiem ich sukcesu. Poprzez eksperymenty, uczestnictwo w rozmaitych projektach, jak również organizowanie własnych wystaw, Braty chcą przesuwać granice sztuki graficznej.

6-10 lipca 2016 / godz. 12:00-1:00 / Klub festiwalowy, Błonia pod Zamkiem             

 

Chernobyl 30 + Fukushima 5 – wystawa plakatu

Ch 30 + Fu 5 to międzynarodowa kampania plakatowa poświęcona 30-stej rocznicy katastrofy jądrowej w Czarnobylu i 5-tej rocznicy tragedii w Fukushimie. Mottem wystawy jest: „For the future after Chernobyl and Fukushima.”

W 2016 roku, ludzkość będzie obchodzić dwie tragiczne rocznice, które wydarzyły się w różnych, bardzo odległych częściach świata: 30-stą rocznicę katastrofy w Czarnobylu (26 kwietnia 1986) oraz 5-tą rocznicę katastrofy w Fukushimie (11 marca 2011). Pomiędzy datami tych tragedii mija ćwierć wieku. Te zdarzenia mają wspólne źródło sieć relacji „człowiek postęp naukowy i technologiczny Planeta Ziemia”.

Czarnobyl i Fukushima pochłonęły wiele ofiar ludzkich, przyniosły zniszczenia i cierpienia setek tysięcy ludzi, przypomniały nam o zagrożeniach związanych z działalnością człowieka i cenie jaką płacimy za postęp naukowy i techniczny. Jednak wydarzenia te są też silnym impulsem do zrozumienia globalnych problemów środowiskowych oraz przekonującym argumentem na rzecz rezygnacji z wykorzystania energii jądrowej i przejścia na odnawialne źródła energii, a w końcu zwracają uwagę na nasz stosunek do naszego wspólnego domu jakim jest Ziemia.

Podczas wystawy projektanci z 24 krajów prezentują plakaty, które odzwierciedlają ich myśli i uczucia o katastrofach w Czarnobylu i Fukushimie, przyczyniając się do powstania nowej odpowiedzialności za środowisko naturalne.

Kuratorzy: Oleg Veklenko, Iliya Pavlov, Daria Titarenko

Organizator: Stowarzyszenie grafików „4th Block” (Charków, Ukraina) – w 1991 roku twórca plakatów, wykładowca w Instytucie Sztuk Przemysłowych w Charkowie Oleg Veklenko, który jako żołnierz w 1986 roku został wysłany po wybuchu do Czarnobyla, postanowił zorganizować międzynarodową wystawę plakatu 4th Block, poświęconą 5-tej rocznicy tragedii w Czarnobylu. Ze względu na trudne doświadczenia, kwestia odpowiedzialności moralnej artysty przed groźbą nowych katastrof technologicznych oraz zanieczyszczenie środowiska, stały się centrum zainteresowań Olega, zarówno w sztuce jak i życiu. Na zaproszenie odpowiedzieli projektanci i graficy z 54 krajów, którzy wysłali swoje prace. Wystawa została otwarta 26 kwietnia 1991 roku w Muzeum Sztuki w Charkowie. Od tego czasu co trzy lata w Charkowie odbywa się Międzynarodowe Triennale eko-plakatu, grafik i eko-projektów młodzieżowych. Prace zawsze dotykają najbardziej bolesnych problemów ekologicznych, zanieczyszczenia środowiska, globalnego ocieplenia, inżynierii genetycznej itd. Prezesem triennale do dziś jest Honorowy Artysta Ukrainy, profesor Charkowskiej Państwowej Akademii Sztuki i Projektowania Oleg Veklenko. Głównym założeniem Triennale jest prezentacja najbardziej znaczących osiągnięć artystów i projektantów tworzących prace o tematyce ekologicznej.

Innym ważnym celem jest stworzenie Centrum sztuki ekologicznej aby łączyć kreatywność i aktywność społeczną projektantów, grafików, artystów w tworzeniu myśli ekologicznej w społeczeństwie, a zwłaszcza u młodych ludzi. Wyraziste elementy sztuki współczesnej i designu powinny pomóc rozwiązać ten problem.

 

7 lipca 2016 / godz. 17:00 / Galeria „Gardzienice”, ul. Grodzka 5a – wernisaż
6-10 lipca 2016 / godz. 11:00-19:00
11-31 lipca 2016 / od poniedziałku do piątku /  godz. 10:00-16:00

 

Więcej informacji na temat Festiwalu: http://www.innebrzmienia.eu/