Percepcja odbioru, czyli co ma wpływ na dobór optymalnych warunków i systemu do odsłuchu

event thumbnail

Podczas spotkania przybliżymy temat psychoakustyki, czyli postrzegania dźwięków przez umysł. Zastanowimy się, co wpływa na naszą percepcję odbioru muzyki oraz jak odbieramy poszczególne kompozycje, patrząc w ekran telefonu, a jak podczas słuchania tradycyjnej płyty. Zaprezentujemy i omówimy zjawisko iluzji dźwiękowych oraz wyniki badań, które dowodzą, że nasze doświadczenia czy cechy osobowościowe w istotny sposób zmieniają postrzeganie i odbiór muzyki. Przybliżymy temat akustyki pomieszczeń – odpowiemy dlaczego to takie ważne, jak znaczący wpływ ma na odbiór muzyki oraz podpowiemy jak samemu stworzyć optymalne warunki do słuchania ulubionych kompozycji. Na przykładzie kabli audio i kilku doświadczeń poszukamy odpowiedzi na pytanie, gdzie znajduje się granica percepcji, a gdzie kończy rozsądek. Uczestnicy warsztatów będą mogli dowiedzieć się, jak dobrać optymalny system do odsłuchu, co się na to składa (dobór źródeł, klasy wzmacniacza, słuchawek, kolumn) oraz jaką rolę odgrywa w tym wszystkim marketing.

Prowadzący: Andrzej Pęczak, dr Jan Felcyn, Bartłomiej Chojnacki (Mega Acoustic)

Kiedy: 16 stycznia 2020 – czwartek, godz. 18.00-20.00 
Gdzie:
Próba Cafe, ul. Grodzka 5a

Koszt: 30 zł 

REGULAMIN

ZAPISY


O prowadzących:

Andrzej Pęczak – autor cyklu i prowadzący spotkania – realizator w wydziale dźwięku Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi; pracownik Fonica – producenta sprzętu audio i gramofonów; doświadczony sprzedawca z branży audio; zapalony kolekcjoner; właściciel tysięcy płyt gramofonowych, CD i innych nośników dźwięku oraz artefaktów związanych z historią fonografii; meloman i pragmatyczny audiofil.

dr Jan Felcyn – pracuje w Zakładzie Akustyki Środowiska Instytutu Akustyki na Wydziale Fizyki UAM w Poznaniu. Jego zainteresowania skupiają się m. in. na szeroko rozumianej akustyce muzycznej oraz percepcji rytmu i muzyki. Jest aktywnym realizatorem audiobooków oraz reportaży i słuchowisk radiowych. Miłośnik jazzu – przez kilka lat prowadził audycję radiową poświęconą temu gatunkowi w lokalnej rozgłośni radiowej. Zapalony chórzysta, który już od 13 lat udziela się w poznańskich chórach jako tenor.

mgr inż. Bartłomiej Chojnacki – główny projektant i technolog ustrojów akustycznych marki Mega-Acoustic oraz właściciel firmy Soundway Acoustics świadczącej usługi pomiarowe i projektowe w zakresie akustyki wnętrz. Doktorant w Katedrze Mechaniki i Wibroakustyki AGH. Absolwent kierunku wibroakustyki i inżynierii akustycznej ze specjalizacją w akustyce wnętrz i elektroakustyce. Aktywny członek stowarzyszeń naukowych i profesjonalnych, Sekretarz Zarządu Głównego Polskiej Sekcji Audio Engineering Society oraz członek Polskiego Towarzystwa Akustycznego. Na arenie międzynarodowej członek Audio Engineering Society Education Committee jako AES SDA Chair on Europe and International. Autor ponad 25 publikacji naukowych o zasięgu międzynarodowym w dziedzinie akustyki pomieszczeń i niezliczonych projektów akustycznych w przemyśle oraz u klientów indywidualnych. Specjalista w akustyce małych pomieszczeń w zakresie pokojów odsłuchowych i studia nagrań, w kontakcie z najbardziej wymagającymi klientami, audiofilami i inżynierami dźwięku. Zajmuje się popularyzacją nauki w zakresie percepcji i istotności akustyki w odbiorze muzyki na każdym etapie edukacji muzycznej.

 


O Cyklu „Osobisty Wymiar Muzyki” 

Celem warsztatów jest dostarczenie uczestnikom podstawowej wiedzy i udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące tego, co zrobić, aby słuchanie muzyki nabrało bardziej osobistego wymiaru. Uczestnicy uzyskają praktyczną wiedzę, pomocną przy wyborze nośników i sprzętu audio, dostosowanych do indywidualnych możliwości oraz zależnych i niezależnych od nas uwarunkowań odsłuchu. Celem warsztatów jest również wskazanie w jakim stopniu muzyka może poprawić jakość życia i zdrowia słuchającego. Wraz z naszymi gośćmi, którzy tematem dźwięków zajmują się z wielu różnych perspektyw – od sprzętowej, po terapeutyczną – będziemy się zastanawiać na co zwracać uwagę i jak celebrować słuchanie muzyki, aby poczuć jej przeróżne barwy, odcienie, detale i brzmienia. Podczas spotkań konfrontować będziemy własne, subiektywne odczucia z wiedzą naukową i poszukiwać wszelkich możliwych sposobów i odpowiedzi na to, co można zrobić, aby czerpać jak największą większą przyjemności ze słuchania muzyki. 

Program