W ciemności | Miasto Movie

event thumbnail

Głośny obraz w reżyserii Agnieszki Holland, oparty na prawdziwej historii Leopolda Sochy (w tej roli Robert Więckiewicz) – lwowskiego Polaka, który podczas II Wojny Światowej ukrywał w kanałach miasta uciekinierów z żydowskiego getta. Film, nagrodzony m.in. Złotymi Lwami w Gdyni, bazujący na książce Roberta Marshalla „W kanałach Lwowa”, to jedna z najmocniejszych pozycji w filmografii Holland. Sprawnie wyreżyserowany, z bardzo dobrymi zdjęciami autorstwa Jolanty Dylewskiej i ciekawą, międzynarodową obsadą. Dodatkowo reżyserce udało się z jednej strony uchwycić grozę i okrucieństwo wojny, z drugiej zaś film niepozbawiony jest elementów humorystycznych, niesie ze sobą nadzieję i ukazuje wartość ludzkiego poświęcenia. Humanistyczna wymowa „W ciemności” idzie tu w parze z trzymającą w napięciu akcją, a samo dzieło jest jednym z ważniejszych filmów w polskim kinie współczesnym.

▲▼▲▼▲▼▲▼▲▼▲▼

Kiedy: środa, 11 grudnia 2019, godz. 19.00
Gdzie: Warsztaty Kultury – Sala Widowiskowa, ul. Grodzka 5a
Wstęp wolny

▲▼▲▼▲▼▲▼▲▼▲▼

Tym razem Miasto movie zabierze nas pod powierzchnię wielkich miast, do świata ukrytego przed wzrokiem większości mieszkańców. Myśląc o współczesnych metropoliach przywołujemy zwykle obrazy tego, co widoczne na zewnątrz. Obrazy pięknej architektury, charakterystycznych miejsc i widoków, najbardziej reprezentatywnych obiektów. Miasto postrzegane jako organizm, funkcjonuje jednak również pod powierzchnią, gdzie tworzy inny, nierzadko fascynujący świat. Postaramy się, poprzez konkretne filmy, spojrzeć na to zagadnienie z kilku perspektyw. Podziemia miast to oczywiście metro, czyli cały system komunikacji wraz ze swoją urbanistyczną mitologią. To także katakumby, dawne labirynty pełne zagadek i tajemnic. Pod ulicami zamieszkują również swoiste społeczności (często są to ludzie bezdomni, wykluczeni, spychani na margines). Wreszcie mamy całą, obszerną kategorię undergroundu (z angielska dosłownie „podziemia”), którą można czytać jako działania niezależne, ukryte, poza głównym nurtem. W tej koncepcji możemy zmieścić zarówno sferę artystyczną i subkulturową, jak i tzw. szarą strefę nielegalnej czy wręcz przestępczej działalności. Przed nami filmowa podróż w głąb niezwykłego, tajemniczego świata, którego być może nie jesteśmy do końca świadomi, a który cały czas istnieje.